Home ПублікаціїCтатті Ціноутворення: ігри з витратами та конкурентами

2. Ціна встановлена на основі витрат (cost based pricing)

 Часи неринкової економіки періоду Радянського Союзу до цих пір даються взнаки і велика частина компаній на ринку пробує існувати та приймати рішення на основі підходу «витрати плюс», або як його ще називають cost based pricing, тобто ціноутворення на основі понесених витрат. Згідно з цим підходом розраховуються та додаються разом всі прямі витрати, пов’язані з випуском продукту. Часто, витрати, які несе організація в цілому, за певним законом розподілу «кост-драйвером», також розподіляються на продукт та додаються до прямих витрат. Далі до отриманої величини додають бажану для компанії норму прибутку (наприклад, 10-100% 😊) і отриману величину вказують в якості ціни. Покажемо це на прикладі.

Приклад 1[2].

Колян, Толян та Вован – студенти початкового курсу факультету менеджменту одного з регіональних ВУЗів. Не надто обтяжуючи себе науками, хлопці захотіли стати відомими поважними людьми в шоу-бізнесі і володіючи початковими навиками гри на музичних інструментах вирішили заснувати власний музикальний рок-гурт під назвою «Веселі Глюки». Вони декілька місяців вправлялися у музикальній майстерності в підвалі студентського гуртожитку. Проте, після чергового скандалу з рештою мешканців, яким гуркіт та вереск з підвалу заважав готуватися до екзаменів, хлопці вирішили прискорити шлях до визнання і записати свій перший лазерний диск. Орендувавши студію звукозапису за еквівалент 2000 дол. та оплативши роботу оператора студії в обсязі ще 1000 дол. вже через декілька тижнів хлопці стали власниками власного дебютного альбому під назвою «Колискові для декана», випущеного у обсязі 1000 шт. Також були понесені наступні витрати: дизайн обкладинки диску 250 дол., друк обкладинки 0,2 дол. за шт, матриця диску для запису 0,5 дол. за шт., запис однієї матриці 0,25 дол. Оскільки всяка робота повинна винагороджуватися, то хлопці вирішили, що кожен з них за плідну роботу над диском повинен отримати гонорар у обсязі по 500 дол., а Вован, як художній керівник та автор композицій крім того має ще отримати 1000 дол. Хлопці також зареєстрували компанію ТОВ «Веселі Глюки», її реєстрація та поточні витрати (включаючи послуги з бухгалтерського обслуговування) склали ще 500 дол.

Отримавши партію готових дисків хлопці замислилися, по якій ціні варто їх продавати. Розрахунок ціни був поручений Коляну, оскільки той в перерві між записами альбому ходив в деканат за якимись довідками і зовсім випадково встиг побувати на одному з занять своєї групи по курсу «Мікроекономіка». Там якраз розповідали про витрати фірми. Колян вирішив порахувати витрати з розрахунку на один диск. Ось що в нього вийшло.

You may also like