Home CFO Club Ukraine В часи кризи компанія повинна зачаїтися, неначе леопард,.. і приготуватися до стрибка

В часи кризи компанія повинна зачаїтися, неначе леопард,.. і приготуватися до стрибка

by Mykhailo Kolisnyk

Михайло Колісник, Президент CFO Club Ukraine, Київська школа економіки

Криза для бізнесу: що робити тим, кому є що втрачати?

 «Це – не криза, це просто гроші уповільнили свій обіг…»

Грем Грін

Класична схема – криза розпочинається із певної депресивної новини. Переважно економічні індикатори вказують про насування кризи достатньо завчасно, проте потрібна певна тригерна подія, щоб людство усвідомило це. Цього разу такою подією є коронавірус COVID-19, який впливає на ділову активність, знижуючи її. Втім, пам’ятайте, що криза – це тимчасове явище. Загалом, компанії, люди та навіть цілі країни мають чотири можливі стратегії, як пережити кризу:

      • Стратегія 1. Для тих, в кого є додатковий фінансовий ресурс. Стратегія проста – криза не вічна, її можна просто перечекати
      • Стратегія 2. Для тих, хто немає нічого. З одної сторони їм нічого втрачати, тому переживати за власні активи не доводиться. Проте, кризові явища для таких компаній та домогосподарств можуть проходити найбільш болісно
      • Стратегія 3. Ті хто має що втрачати, але не знає що робити. Включаємо режим «паніка», хапаємося за все підряд, хаотично ріжемо всі підряд витрати, звільняємо людей. Паніка – поганий порадник в будь-якій життєвій ситуації, а не лишень в кризу.
      • Стратегія 4. Для тих кому є що втрачати, але хто поки що не втратив голови на плечах. Такі люди повинні подивитися на кризу, як на додаткову можливість. Мої поради нижче саме для таких людей.
Що робити тим, кому є що втрачати?

Для початку – не панікуйте! Віднесіться до порядку своїх обов’язкових дій з холодністю фінансового аналітика. Поточна криза одна з багатьох, котрі циклічно трапляються в світовій економіці. Вона не перша і не остання. На своїй пам’яті ми пережили їх вже декілька, наприклад кризу 2008-2009 рр. Нас чекають інші кризи в майбутньому і людство їх також переживе.

У всьому поганому можна знайти трішки хорошого. Подивіться на кризу, як на додаткову можливість. Економіка вирішила запропонувати вам відпустку. Ту, яку ви б самі ніколи собі не дозволили. Це насправді хороший час, щоб навести порядок у бізнесі, піти на навчання чи просто навчитися чогось нового, підготувати до випуску нові продукти, які так придадуться компанії після завершення кризи.

Займіться своїми процесами і процедурами. Саме гарний час попрацювати з ними, налаштувати чи впорядкувати процеси, процедури, регламенти, по-іншому глянути на фінансовий та управлінський облік, бюджетування та контроль відхилень, та ефективність використання цих інструментів на фірмі. Фінансисти та бухгалтери фірми з радістю вам допоможуть, їх радість та ентузіазм будуть обернено пропорційні до динаміки кількості вакансій на ринку праці фінансистів та бухгалтерів. Очевидно в часи кризи загальна динаміка на цьому ринку зростати не буде, хоча попит на деякі особливі компетенції (наприклад, антикризових менеджерів) може збільшитися.

Коли натхнення та настрій полишають мене, нові статті не пишуться і нові продукти не створюються також, я починаю наводити порядок на своєму письмовому столі, а далі порядок створює натхнення.

Не починайте нових капітальних проектів чи грандіозних розширень. Саме час з цим перечекати. Якщо такі проекти зараз знаходяться у вашому портфелі, перегляньте їх, вирішіть самі чи можна деякі з них призупинити (законсервувати) або виконувати в менш інтенсивному режимі, щоб зменшити навантаження на фінансові ресурси фірми. Замість капітальних проектів запровадьте проект чи цілий портфель організаційних проектів по впорядкуванню діяльності компанії. Після наведення порядку в процесах і процедурах, фінансовому та управлінському обліку, бюджетуванні – ваша любов до компанії зросте. Адже кожному господарю приємно споглядати на впорядковану справу рук своїх.

Проаналізуйте свої активи. Якщо серед ваших активів є непрофільні – спробуйте позбутися їх. Взагалі-то, це потрібно було зробити ще до початку кризи, при появі перших сигналів про її надходження. Що ж спробуйте зараз зробити те, що зможете. Але про всяк випадок запам’ятайте цю пораду – попереду ще багато криз.

Якщо у вас є вільні грошові потоки (не забуваємо про фінансову подушку, яка допоможе пережити кризу), то перед вами зараз відкриються нові можливості. Досить скоро різні активи коштуватимуть дешевше, а компанії намагатимуться їх позбутися. Якщо ці активи – це саме те що вам потрібно, то час використати цю нагоду. Особливо це стосується ринку нерухомості. Використайте привабливі можливості, зумовлені кризою.

Не всі рішення у кризу є популярними, декотрі знаходяться на межі етики. «Тяжко бути ефективним і при цьому не противним», як колись сказав Френк Хаббард. Криза – це гарний час навести порядок у системі компенсацій персоналу. Можливо із деяким персоналом треба буде попрощатись. Підходьте до цього питання виважено, ключовий персонал потрібно зберегти, проте баласту та «жировій прослойці» не місце на фірмі. Зрештою це стосується не тільки кризи, але і інших часів. Отже, прийміть потрібні, хоч і подекуди тяжкі рішення.

Подекуди не обов’язково звільняти персонал. Можна переглянути існуючу систему компенсації його праці. В вас ніколи не буде кращого моменту, щоб зробити це. Перегляньте фіксовані компоненти оплати праці, які ви платите своєму персоналу, можливо, подекуди є сенс зменшити гарантовану фіксовану компоненту в оплаті праці замінивши її на відсоток від продажу фірми. Загалом, перегляньте відсотки, фіксовані суми у нарахуваннях персоналу. Оскільки це нелегке рішення з безліччю нюансів, обов’язково залучіть до цієї роботи спеціаліста по HRM вашої компанії.

Подібна ситуація стосується ваших інших закупок і загалом витрат. Перегляньте список своїх партнерів, постачальників, орендодавців. Це гарний час запропонувати їм нові умови та схеми співпраці, які будуть для вас більш привабливими: щодо цін, термінів, обсягів поставок, відтермінувань оплати за товар, розтермінувань оплати за капітальні активи. Криза – гарний час просити зменшити ціну чи умови оплати, все питання як це комунікувати. Вірогідно це дозволить вам зменшити змінні витрати компанії. Це може допомогти, особливо, якщо вам самим доведеться зменшувати ціну на свою продукцію. Ніхто сам не запропонує вам кращі умови, якщо ви самі не запитаєте та не аргументуєте це. Все в цьому світі неоднозначно, вірогідно ваші клієнти звернуться до вас з таким самим проханням. Ну що ж, чому б вам не бути першими.

Особливу увагу приділіть фіксованим витратам компанії. Проаналізуйте всі їх компоненти. Можливо деякі з цих витрат такі, без яких можна обійтися. Наприклад за оренду можна платити менше, якщо ви запропонуєте це, опираючись на кризу. Як і в попередньому випадку, ніхто сам не запропонує це, доки ви самі про це не попросите. Перегляньте не тільки загальні, але і трасовані фіксовані витрати. Не знаєте що це за витрати – час вдосконалювати управлінський облік.

Перегляньте асортимент своїх продуктів. Зараз у вас якраз з’явиться для цього більше часу. В кризу в більшості бізнесів преміальний сегмент продуктів може незначно стиснутися або взагалі залишитися без змін, найдешевший сегмент переважно зростає, сегмент, який знаходиться посередині між ними – може зникнути взагалі. Середній клас переходить на споживання більш дешевих товарів. Це буває, звичайно, не у всіх бізнесів, проте в багатьох. В кризу виникає добра можливість переорієнтувати старі продукти на новий сегмент споживачів чи позбутися продуктів, життєвий цикл яких минув, чи навіть створити нові продукти. Пам’ятайте, що рішення про припинення випуску продуктів чи вихід з новими продуктами на ринок містять безліч підводних каменів в галузі: вірного визначення витрат, пов’язаних з випуском продукції; вірного визначення додаткового фінансування (чи його вивільнення), пов’язаного з робочим капіталом необхідним для даного продукту. Тому, саме в цих рішеннях будьте максимально обережні – не наробіть компанії ще гірше. Не впевнені в таких рішеннях – є вільний час вивчити управлінський облік.

Криза стосується не тільки управління витратами на матеріали і працю. Вона буде супроводжуватися змінами на ринку капіталу, вартістю котрого є процентна ставка. Вірогідно вартість капіталу буде зростати через закладені в процентну ставку премії за ризик. Загалом, коли гроші сповільнюють свій обіг, то капіталу для нормального фінансування буде потрібно більше. Регулятор ринку капіталу може вирішити ще знизити облікову ставку, як він це робить вже деякий час, щоб збільшити на ринку пропозицію капіталу, а може вирішити для покриття касових розривів просто включити «друкарський верстат». Нічого незвичайного в цьому немає, спроби зупинити кризу вливанням грошей в економіку, робили у всі часи і інші уряди. В такій ситуації тяжко робити прогнози, просто поспілкуйтеся зі своїм банкіром. Запитайте його, чи банк готовий в існуючих умовах задовільнити вашу заявку на кредитування під поповнення обігових коштів і якщо так, то під який процент? Важлива буде не сама відповідь банкіра, чи ставка проценту. Важливою буде розмір паузи, на яку затримається його відповідь, важливо, куди в момент відповіді був спрямований його погляд. Думаю, ви зрозуміли про що я кажу…

Якщо, остаточно зрозуміли, що розраховувати на банківське кредитування не доводиться. Поспілкуйтеся зі своїми акціонерами-власниками. Чи готові вони допомогти фінансово? Звичайно, реакція акціонерів буває різною, деколи, досить жорсткою. Я сам колись це пізнав на практиці. Тому, вирішуйте самі, чи хочете ви саме цю пораду використовувати в контексті Вашої компанії. Топ-менеджери повинні розуміти, на що розраховувати і як діяти. В будь-якому випадку, нехай і ця порада буде в вашому арсеналі. Деколи акціонер сам може завести розмову про залучення до бізнесу нового інвестора, хоча, мабуть, особливої радості від такої можливості він відчувати не буде. Зрештою, навіть, якщо не отримаєте грошей від акціонера, то після таких пригод в кризу – ви станете зовсім іншою за характером людиною. Все що нас не вбиває робить нас сильнішими!

Відкоригуйте свої бюджети продажу в сторону зменшення ділової активності. При цьому зменшиться необхідність в змінних витратах, на жаль, запланований маржинальний прибуток зменшиться також. Переконайтеся, що достатньо скоротили свої фіксовані витрати, щоб перекрити їх скоригований розмір новою зменшеною маржою. Поганий фінансовий результат в часи кризи часто є наслідком того, що фактичні продажі падають суттєво більше, ніж ми скоротили план продажу. А фіксовані витрати, були скорочені тільки відповідно до нового плану продажу, а не ще більше. Отже, фактичні продажі менші, ніж заплановані скореговані на кризу продажі, при фактичних витратах на рівні запланованих скорегованих на кризу дають збитки, що одночасно з непропорційними до зміни продажу змінами в дебіторській заборгованості, запасах і намаганнях постачальників скоротити кредиторку приводить до фінансових проблем. Звичайно, можна спробувати не коригувати план продажу, а замість цього посилити тиск на торговий персонал, проте рівень мотивації їх від цього не зросте. Рівень лояльності до вас, як до працедавця також. Оскільки, ніщо так не потрібно в кризу – як результативний торговий персонал, пам’ятайте, що він зараз особливо потрібен також і вашим партнерам по ринку, тобто конкурентам. Для прихильників вислову, що «добре слово та револьвер впливають більше, ніж просто добре слово», нагадаю, що скерований на людину револьвер робить її м’якою та податливою, але зовсім не більш мотивованою робити те, що ви її просите. Вірогідно людина буде щось робити, чи, скоріше, просто імітувати таку роботу, проте пам’ятайте, направивши на людину револьвер, ви вже ніколи не зможете безпечно повернутися до цієї людини спиною, а тим більше почуватися в безпеці в часи кризи.

 

Зображення <a href=”https://pixabay.com/ru/users/designerpoint-554875/?utm_source=link-attribution&amp;utm_medium=referral&amp;utm_campaign=image&amp;utm_content=515509″>Michael Siebert</a> з сайту <a href=”https://pixabay.com/ru/?utm_source=link-attribution&amp;utm_medium=referral&amp;utm_campaign=image&amp;utm_content=515509″>Pixabay</a>

You may also like